De beste tools voor SEO teksten

In een vorige blog beschreef ik de voor- en nadelen van de SEO tool Yoast. Daarin kwamen we tot de conclusie dat deze niet geschikt is voor het schrijven van SEO teksten. Maar hoe moet dat dan wel? Zijn er tools die je een handje kunnen helpen bij het schrijven? Ja, die zijn er zeker. Hieronder vind je de tools die ik dagelijks gebruik voor het schrijven van SEO teksten.

Zoekwoordenonderzoek

Een goede webtekst begint altijd met een onderzoek naar de juiste zoekwoorden. Immers weet Google niet dat jij een ‘aannemer’ bent, totdat je het zoekwoord ‘aannemer’ op je website hebt geplaatst. Voor dit onderzoek gebruik ik het liefst twee tools.

1. Google Keyword Planner

Hiermee vind je suggesties voor gerelateerde zoekwoorden. Ook kun je zien hoe vaak er op deze zoekwoorden gezocht wordt, en wat voor concurrentie je hebt. Het is hierbij belangrijk om zowel short-tail als long-tail zoekwoorden op te nemen in je tekst. Zo word je namelijk niet alleen gevonden op ‘aannemer’, maar ook op ‘duurzame aannemer Utrecht’. Als je dat tenminste bent, natuurlijk. Je kiest de belangrijkste zoekwoorden, en neemt deze op in je teksten.

2. Google Search Console

Hiermee analyseer je je website op zoekresultaten. Je ziet welke pagina’s goed bezocht worden, en op welke zoekwoorden je gevonden wordt. Worden belangrijke pagina’s niet goed gevonden, dan kun je deze aanvullen met de juiste zoekwoorden. Ontbreken er belangrijke zoekwoorden, dan kun je hier nieuwe pagina’s voor aanmaken. Zo schaaf je net zo lang aan je website tot je bezoekersaantallen omhoog schieten.

3. Google Trends & Google Alerts

Met deze twee tools ontdek je makkelijk nieuwe onderwerpen voor je blog. Met Trends blijf je namelijk op de hoogte van welke onderwerpen populair zijn, en met Alerts krijg je updates over wat er over jouw gekozen onderwerp gezegd wordt.

User experience

SEO draait om meer dan alleen maar zoekwoorden. Het is belangrijk dat de bezoeker van jouw website snel en makkelijk kan vinden wat hij zoekt, en niet direct weer de pagina verlaat. Daarom zijn er een paar handige tools om de gebruikersvriendelijkheid van je website te testen.

1. Google analytics

Deze tool moet iedere ondernemer kennen. Het meet niet alleen hoeveel bezoekers er op je website komen, maar ook welke pagina’s ze bekijken. En nog interessanter: hoe ze door de website navigeren. Bij een goed opgebouwde website zouden de bezoekers moeten binnenkomen via de landingspagina’s, doorklikken naar meer informatie en tot slot op de salespagina terecht moeten komen. Is dit niet het geval, dan kun je daaraan werken.

2. Check my links

Met deze Google extensie kun je elke pagina op niet werkende links checken. Zo voorkom je dat bezoekers op je 404 not found pagina terecht komen en afhaken.

Content creatie

Na alle strategische tools, komen we nu bij het echte schrijven uit. En het woord ‘creatie’ zegt het al; dit is een creatief en menselijk proces. Toch kunnen een paar tools hier een handje bij helpen.

1. Microsoft Word

Eigenlijk een no-brainer, maar het moet toch even genoemd worden. Geen schrijver kan aan het werk zonder Word, met zijn eenvoudige interface en handigheidjes zoals de woordenteller, de spellingschecker en de zoekfunctie. Er zijn tal van alternatieven voor deze tekstverwerker, maar alleen al om het feit dat elke klant deze bestanden kan openen, blijft Word favoriet.

2. Microsoft Excel

Excel komt niet alleen goed van pas bij het filteren en sorteren van zoekwoorden, maar ook bij het maken van een content planning.

3. Synoniemenwoordenboek

Kom je niet op een woord, of wil je het net even anders zeggen dan anders? Dit synoniemenwoordenboek biedt dan een uitkomst. Ook handig bij het vinden van gerelateerde zoekwoorden.

Dit is zéker geen complete lijst met tools voor SEO schrijvers, maar het is een goed begin. Heb jij favoriete tools die je zou aanraden? Laat het weten in een reactie hieronder!

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *