Short tail en long tail keywords

Zoekmachineoptimalisatie is een lang en ingewikkeld proces. Je kunt het vergelijken met het inrichten van je huis; je begint met de basis, zoals het juiste behang, dan vaste elementen, zoals fijne meubels, en tot slot de details, zoals een schilderij hier en een lamp daar. Je huis is nooit af, want je blijft er dingen aan toevoegen, soms wat veranderen en soms zelfs dingen weggooien. Zo werkt SEO ook.

Weet je nog niets van SEO? Lees dan eerst dit: Hoe gebruik je SEO?

Binnen SEO kennen we twee soorten zoekwoorden: short tail en long tail. Short tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die uit 1 of 2 woorden bestaan, zoals “juwelier”. Long tail zoekwoorden bestaan uit 3 of meer woorden, zoals “trouwringen juwelier Den Haag”. Elke soort heeft zijn eigen kenmerken en gebruik je voor verschillende doeleinden.

Short tail zoekwoorden

Dit zijn korte zoekwoorden, die uit 1 of 2 woorden bestaan. Ze hebben een vrij algemeen onderwerp, en bereiken een grote doelgroep. Het is essentieel om deze als basis op te nemen in je content. Als jij juwelier bent, maar dit nergens op je website vermeldt, zal je bezoeker al snel in verwarring afhaken.

Het nadeel van short tail zoekwoorden is dat iedereen in jouw branche ze gebruikt, en je je hiermee dus niet onderscheidt van de rest. Op de zoekterm “juwelier” vind Google bijvoorbeeld bijna 13 miljoen resultaten. Zie dan maar eens een plekje op die eerste pagina te bemachtigen.

Long tail zoekwoorden

Dit zijn de langere zoekwoorden, die uit 3 of meer woorden bestaan. Met elk woord dat je toevoegt, wordt het onderwerp specifieker, en beperk je dus ook de doelgroep die je ermee aanspreekt. Dit beperken heeft het grote voordeel dat je die doelgroep beter van dienst bent, en jezelf hiermee dus onderscheidt van de rest. Op de zoekterm “trouwringen juwelier Den Haag” vindt Google bijvoorbeeld 144.000 resultaten. Dat is al een daling van grofweg 99% aan concurrentie.

Het nadeel van long tail zoekwoorden is dat de tekst hiermee minder natuurlijk overkomt, wat ten koste gaat van de professionaliteit van je pagina. Het is namelijk makkelijker om “juwelier” in een zin te verwerken, dan “trouwringen juwelier Den Haag”. Daardoor ontstaan er bij long tail zoekwoorden vaak kromme zinnen en moeilijk leesbare teksten.

Hoe pas je short- en long tail zoekwoorden toe?

Net zoals bij het inrichten van je huis, bouw je webcontent op vanaf de basis, dan de vaste elementen en tot slot de details.

De basis van webcontent is de statische pagina’s op je website. Dit zijn pagina’s zoals de homepage, de ‘over ons’ pagina en de portfoliopagina. Deze basis bouw je met short tail zoekwoorden; zo houd je de teksten helder en leesbaar, en laat je in één oogopslag zien wie je bent (“juwelier”).

Daarna komen de vaste elementen. Dit zijn gerichte landingspagina’s aan voor specifieke onderwerpen. Hierbij gebruik je long tail zoekwoorden om die specifieke doelgroep aan te trekken. Kies steeds 1 long tail zoekwoord (“trouwringen juwelier Den Haag”), aangevuld met 5 gerelateerde zoekwoorden om hier uitgebreid op te focussen.

Tot slot voeg je details toe door middel van een blog. Bij het inrichten van je huis hang je een schilderij op met dit onderwerp, dan een lamp in die vorm. Zo vul je ook je blog met relevante artikelen, die steeds gebaseerd zijn op 1 long tail zoekwoord met 5 gerelateerde zoekwoorden. Zo belicht je elke specialiteit van jouw bedrijf. Hoe vaker je gevonden wordt op de specifieke onderwerpen van je blog of landingspagina’s, hoe beter je statische pagina’s zullen scoren.

Wanneer is SEO af?

Net zoals de inrichting van je huis, is SEO nooit 100% af. Je blijft er altijd aan schaven, aan toevoegen en aan veranderen. Het is een lang proces, en je ranking zal steeds blijven veranderen afhankelijk van het algoritme van de zoekmachines en het werk van je concurrenten. Maar het zal de investering dubbel en dwars waard zijn als je eenmaal ladingen aan bezoekers binnenhaalt.

Klinkt het allemaal nog te overweldigend? Ik help je graag met een goede content strategie en/of content creatie. Lees hier meer over mij of vraag direct een offerte aan.

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *