Huisstijl in copywriting

Bij huisstijl denken de meeste mensen aan de visuele identiteit van een bedrijf, zoals een logo en bepaald kleurgebruik. Zo herken je bijvoorbeeld Albert Heijn aan zijn blauwe logo, en Jumbo aan zijn gele. Maar wist je dat je huisstijl ook te maken heeft met de manier waarop je communiceert? In dit artikel leg ik uit welke schrijfkeuzes jouw huisstijl bepalen.

1. Gebruik van ‘u’ of ‘jij’

De meest voor de hand liggende keuze binnen communicatie, is de keuze om de doelgroep met ‘u’ of ‘jij’ aan te spreken. Dit is een afweging die elk merk moet maken, en hangt af van meerdere factoren.

Het gebruik van ‘u’ of ‘je’ verschilt per sector. De meeste bedrijven die zich richten op particulieren zeggen tegenwoordig ‘je’, terwijl B2B bedrijven het vaak bij ‘u’ houden. Maar zelfs binnen sectoren zijn er verschillen. Zo heeft ING gekozen voor ‘je’ en houdt Rabobank het bij ‘u’.

Door je lezer met ‘u’ aan te spreken, kun je zakelijk en formeel overkomen, maar ook een tikkeltje afstandelijk. Kiezen voor ‘jij’ geeft vaak een persoonlijk tintje, maar kan dan weer gezien worden als informeel, of te direct. Het is dus belangrijk om je doelgroep goed in kaart te hebben en na te denken over het effect van je keuze.

2. Actief of passief

De meeste schrijfadviezen verbieden je om de passieve vorm te gebruiken, want het zou saai, onleesbaar en oubollig zijn. Maar persoonlijk vind ik dat iedere schrijver een balans moet vinden tussen actief en passief taalgebruik. Door ze af te wisselen, houd je de teksten juist levendig en effectief.

Een actieve stijl bestaat uit korte zinnen in de tegenwoordige tijd. Ook kun je vragen stellen en de gebiedende wijs gebruiken om de lezer te betrekken bij je tekst. Zo wordt je tekst persoonlijker en zal je doelgroep zich eerder aangesproken voelen.

De passieve stijl is onmisbaar als je meer de diepte in wil gaan. Je kunt hiermee langere zinnen maken, meer nadruk leggen op het wat dan het wie, spanning creëren, duidelijkheid scheppen en de informatie op de beste manier ordenen. Ontbreekt de passieve vorm in je teksten, dan klinken ze heel onnatuurlijk.

De vraag is dus niet welke stijl je wilt hanteren, maar hoe je beiden in kunt zetten om het maximale effect te creëren.

3. Vocabulaire en moeilijkheidsgraad

Nog een factor waarbij de doelgroep bepaalt hoe je schrijft, is de moeilijkheidsgraad van je teksten. Dat heeft te maken met het gebruik van vaktermen en moeilijke woorden.  

Schrijf je voor leken, dan is het logisch om jargon om te zetten in Jip en Janneketaal. Bestaat je doelgroep uit vakgenoten, dan kun je juist je vocabulaire gebruiken om te laten zien dat je verstand van zaken hebt.

De valkuil is echter dat ook vakgenoten niet altijd zitten te wachten op ingewikkelde teksten. Bepaal daarom eerst wat voor effect je wilt bereiken, en houd je teksten leesbaar voor je doelgroep.

4. Tone of voice

Dan komen we nu bij een factor waar nog geen goede Nederlandse term voor bestaat. De tone of voice is een mengelmoes van de toon waarop je praat. Wil je toegankelijk zijn of autoriteit uitstralen? Wil je dat je doelgroep zich gerespecteerd voelt of juist betrokken bij je merk? Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten, maar het is wel handig om een aantal kernwaarden te kiezen van waaruit je de tone of voice kiest.

De tone of voice is vaak goed te herkennen aan hoe de klantenservice met hun klanten communiceert. Reageren zij volgens strak protocol op opmerkingen van klanten, of maken ze van elk contact een hilarisch moment?

5. Merkpersoonlijkheid

Om je merkpersoonlijkheid te bepalen, stel je je merk voor als een persoon. Je merkwaarden worden vertaald naar karaktereigenschappen. Op die manier kun je de identiteit van je merk bepalen, en daar je communicatie op afstemmen.

De merkpersoonlijkheid van Ikea, bijvoorbeeld, is het sympathieke gezin. Die van Apple is de innovator, en die van Nike is de energieke sporter. Vanuit die gedachte sturen zij al hun communicatie uitingen: Ikea geeft je alles voor een fijn thuis, Apple geeft je alle tools die je nodig hebt en Nike motiveert je om uitdagingen aan te gaan.

Heb je je huisstijl gevonden, dan is het van belang om deze zo consistent mogelijk toe te passen. Zo wordt jouw merk herkenbaar, vertrouwd en aantrekkelijk. 

Om deze huisstijl naadloos toe te kunnen passen op al je boodschappen en al je kanalen, is het handig om deze vast te leggen in een schrijfwijzer. Hierover volgende keer meer.

Wat is jouw huisstijl?

 

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *