De voor- en nadelen van SEO tool Yoast

Het klinkt als een droom: een tool die je webteksten in een handomdraai analyseert, waarna je wat woordjes wijzigt, en je tekst 100% geoptimaliseerd is voor de zoekmachine. Nu verschijnt jouw website bovenaan de zoekresultaten van Google! In dit artikel help ik je uit die droom.

SEO tools zoals Yoast zijn een fantastische uitvinding, en kunnen je op vele manieren helpen met de zoekmachine optimalisatie van je website. Maar daar zit het hem nu juist in: ze helpen je, de rest moet je zelf doen.

SEO bestaat namelijk uit meerdere lagen en aspecten, en voor sommigen zijn de tools beter geschikt dan voor anderen. Hieronder zal ik toelichten voor welke aspecten Yoast handige handvatten kan bieden, en voor welke je moet uitkijken.

Titels en metabeschrijvingen

Met Yoast is het heel eenvoudig om je pagina’s en berichten de juiste titels en metabeschrijvingen te geven. Zo wordt je pagina netjes weergegeven in de zoekresultaten, en zal de kans groter worden dat mensen je kunnen vinden.

Sitemap & andere technische achtergrond

Om gevonden te worden door Google, moet Google eerst weten dat je bestaat. Het internet bestaat uit een netwerk van linkjes, en die linkjes gebruikt Google om nieuwe webpagina’s te ontdekken.

Yoast houdt automatisch een sitemap voor je website bij. Hierdoor hoeft de crawler van Google niet door jouw ingewikkelde navigatiestructuur heen om al je pagina’s te vinden, maar worden ze in één keer goed aangeleverd. Met als gevolg dat alle pagina’s daadwerkelijk in de zoekresultaten terecht zullen komen.

Suggesties voor interne links en de redirect manager (betaalde versie)

Nog een handige functie van Yoast is dat hij je tijdens het schrijven suggesties geeft voor interne links naar andere relevante pagina’s. Zo leid je de bezoeker makkelijk naar meer waardevolle content. Ook maakt hij redirects aan die de bezoeker van een oude url naar de nieuwe versie leidt, waarmee je de 404 not found pagina voorkomt.

Content optimalisatie

Dan komen we nu bij het lastigste onderdeel van SEO: de teksten.

Bij het creëren van goede SEO teksten, gaat het om het vinden de balans tussen twee factoren: de juiste zoekwoorden in de tekst verwerken én de tekst aantrekkelijk en leesbaar maken voor je lezers. Want uiteindelijk is het doel van SEO niet alleen om gevonden te worden, maar juist om gelezen te worden.

Het is een grote misvatting dat de groene en rode lampjes van Yoast je de weg wijzen naar betere SEO teksten. Yoast schiet namelijk op allebei de factoren tekort. Hieronder leg ik uit waarom.

1. De juiste zoekwoorden

Yoast geeft adviezen op basis van aantallen zoekwoorden. Je kunt 1 of enkele kernwoorden aangeven (afhankelijk van of je de gratis of betaalde versie hebt), die de tool vervolgens analyseert op hoe vaak deze voorkomen in de tekst.

Waar Yoast geen rekening mee houdt, is gerelateerde kernwoorden, synoniemen, verschillende versies van het woord en andere alternatieven. Bij SEO is het belangrijk om niet alleen die paar belangrijkste kernwoorden, maar ook andere relevante termen te gebruiken, omdat ze in alle soorten en maten gebruikt worden om mee te zoeken in Google. Dit pikt Yoast niet op, en daarmee gaan er veel kansen verloren.

2. Aantrekkelijke & leesbare tekst

Je website wordt niet gelezen door robots, maar door mensen. Die willen niet alleen maar zoekwoorden en linkjes zien, maar ze willen een prettige ervaring krijgen. Daarvoor heb je leesbare en aantrekkelijke teksten nodig.

Yoast is een tool, een computer, en die kan de leesbaarheid en aantrekkelijkheid van de tekst niet beoordelen. Hij kan het slechts analyseren op zinslengte en structuur. Maar er komt zoveel meer kijken bij een goede tekst. Wat dacht je bijvoorbeeld van taalgebruik, creativiteit, overtuigingstechnieken, storytelling, tone of voice, merkidentiteit en emotie? Allemaal dingen waar Yoast niets over kan zeggen.

Daarom houdt Yoast het bij factor 1, en stimuleert hij je om je teksten vol te proppen met zoekwoorden. Hierdoor ontstaan onnatuurlijke teksten vol zoekwoorden, die juist niet aantrekkelijk en leesbaar zijn.

Google is veel slimmer, en herkent deze slechte teksten. Google analyseert namelijk het gedrag van je bezoekers. Verlaten zij je pagina steeds (hoge bounce rate), dan zijn je teksten blijkbaar niet relevant, niet aantrekkelijk of onleesbaar. Blijven ze echter, en klikken ze intern door naar meer pagina’s, dan wordt je website daar goed op beoordeeld.

Teksten die onleesbaar en onaantrekkelijk zijn, zijn dus niet alleen schadelijk aan de kant van de bezoekers, maar ook voor je Google ranking. Het is dus dubbel zo belangrijk om dit te voorkomen.

Conclusie

Tools zoals Yoast hebben voordelen en nadelen. Ze zijn heel handig om als richtlijn te gebruiken en te zien waar je op technisch gebied kunt verbeteren. Maar uiteindelijk komt het schrijven voor SEO altijd neer op een combinatie van techniek en gevoel. En daarvoor kun je toch echt beter een copywriter inschakelen.

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *