15 onderwerpen voor je zakelijke blog

In een eerder artikel legde ik uit hoe je een goede blog schrijft. Een blog die geen salespagina is, maar een stukje waardevolle content voor jouw klanten. En waarmee je de brug slaat tussen wat jij wilt vertellen en wat je doelgroep wil lezen. Als het goed is, is dat de kern van jouw contentstrategie.

Maar daarmee zijn we er nog niet: want waar moet die blog dan over gaan? Je kunt niet lukraak beginnen met schrijven; je moet eerst de juiste onderwerpen vinden.

Je kunt dit natuurlijk aanpakken door een contentplanning te maken. Maar vandaag maak ik het je nog iets makkelijker. Ik heb 15 kant-en-klare blog onderwerpen verzameld, die je in een handomdraai kunt inzetten voor jouw bedrijf. Gebruik ze allemaal, en je hebt voor bijna 4 maanden aan blogmateriaal! (Ha! Dat rijmt.)

Lees ook: waarom een zakelijke blog onmisbaar is

1. How to

Veel ondernemers zijn bang om hun kennis gratis ‘weg te geven’. Deze angst is echter ongegrond; kennis delen met je doelgroep laat zien dat jij een expert bent in je vakgebied. Hiermee verlies je niets, en trek je juist klanten aan. Deel daarom eens hoe een bepaald proces werkt, of hoe je klanten iets kunnen aanpakken.

2. ‘Wat je NIET moet doen’

Lijstjes van veelgemaakte fouten worden misschien nog wel beter gelezen dan de ‘how to’. Je lezers zullen zichzelf langs jouw meetlat leggen om te kijken of ze het goed doen. En dat is een mooie kans om waardevolle tips mee te geven.

3. Achter de schermen

Het leuke van blogs en social media (waarop je de blogs deelt) is dat je een stukje van jezelf laat zien. Door het persoonlijk te maken, krijgen je lezers een goed beeld van wie je bent en waar je voor staat. Laat daarom af en toe zien hoe het eraan toe gaat op jouw kantoor, met jouw team of bij jou op de bank.

4. Case study

Het eerste wat potentiële klanten doen als ze jou gevonden hebben, is op zoek gaan naar eerdere ervaringen. Ze willen weten wat jij voor andere klanten hebt gedaan, hoe je dat hebt aangepakt en of die klanten tevreden zijn. Dit kun je in één oogopslag laten zien door reviews op je homepage te plaatsen, maar je kunt ook de diepte ingaan en een case study schrijven.

5. Checklist

Net zoals de how-to, is de checklist een mooie manier om je kennis te delen en jezelf als autoriteit te laten zien. Geef je klant een handig lijstje met stappen, die ze kunnen printen en op hun koelkast hangen.

6. Nieuws

In je bedrijf gebeurt er vast een hoop. Breng je een nieuw product op de markt, of heb je een dienst meer waarde gegeven? Of organiseer je binnenkort een evenement? Schrijf erover in een artikel.

7. Verslag

Nadat de productlancering of het evenement uit het nieuwsartikel geweest is, schrijf je er natuurlijk een verslag over. Want wat is er nu leuker dan schrijven over jouw geslaagde dag?

8. Trends

Zijn er belangrijke trends en ontwikkelingen in jouw branche? Onderwerpen die populair zijn in de vakbladen of Google Trends? Je hebt er vast wel iets over te zeggen. Laat je klanten weten welke trends ze mee moeten pakken, en welke ze beter links kunnen laten liggen.

9. Tiplijstje

In jouw vakgebied kom je vast leuke of interessante dingen tegen die je met je klanten kunt delen. Heb je bijvoorbeeld een paar favoriete boeken, artikelen, tools, etc., maak hier dan een lijstje van. 

10. Interview

Vraag een expert over zijn visie op de ontwikkelingen op jouw vakgebied. Of interview een collega of medewerker over zijn werk in het bedrijf. Het interview geeft een persoonlijke touch aan je blog, en geeft tegelijkertijd een informatief beeld van de gang van zaken.

11. Gastblogger

Ieder vakgebied kent verschillende specialismen. Zo kun jij over jouw kennis schrijven, en een expert met een ander (gerelateerd) specialisme kan dat aanvullen met een nieuwe invalshoek. Schrijf je over webdesign? Dan kun je vast een grafisch ontwerper, copywriter, SEO expert, fotograaf of online marketeer vinden die een stukje voor je wil schrijven.  

12. Klantvragen

Wat hebben klanten voor vragen over jouw product of dienst? Spit je mailbox of CRM systeem eens door en maak een lijstje van onderwerpen die je in een artikel zou kunnen beantwoorden. Heb je geen klantvragen liggen? Typ dan eens één van je kernwoorden in de Google zoekbalk, en kijk wat voor suggesties dat oproept.

13. Bedenk een serie

Kijk of je een onderwerp kunt bedenken waar je meerdere artikelen over zou kunnen schrijven. Vanuit welke invalshoeken kun je er allemaal naar kijken? Ik heb dat bijvoorbeeld gedaan met deze serie over blogs, waar eerder al twee artikelen over verschenen.

14. Inhaker

Het wordt steeds moeilijker om dit onderwerp goed te doen, want het lijkt erop dat ieder marketingteam dit aangrijpt. Maar inhaken op de actualiteit blijft een mooie kans om jouw bedrijf te laten zien aan een breder publiek. En dan het liefst op ludieke wijze, natuurlijk.

15. Hergebruik oude content

Duik eens in je oude blog artikelen en kijk of je er een geupdate versie van kunt maken. Of maak van een powerpoint presentatie, video of whitepaper een vlot artikel.

Na het lezen van dit artikel nog steeds geen inspiratie? Ik kijk met een frisse blik naar jouw doelgroep en voorzie je graag van genoeg blog onderwerpen. Die ik vervolgens voor je kan uitwerken in mooie artikelen. Vraag hier een offerte aan of lees hier meer over mij. 

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *