Wat is contentmarketing?

Binnen online marketing kun je twee kanten op: adverteren of contentmarketing. Adverteren kennen we allemaal; je legt een som geld neer en je naam wordt aan een groot publiek getoond. Contentmarketing is wat minder bekend. Hieronder licht ik toe wat het inhoudt, hoe je het toepast en wat het voordeel is ten opzichte van adverteren.

Lees ook: Storytelling voor bedrijven

Wat is content?

Content betekent ‘inhoud’. Contentmarketing is dus letterlijk ‘marketing met inhoud’. Dat woord is gelijk al veelzeggend; het gaat erom dat je méér biedt dan commerciële boodschappen, zonder daar direct iets voor terug te verwachten (zoals een aankoop).

Wat voor inhoud je daarvoor gebruikt, kan wisselen. Teksten, afbeeldingen, infographics en video’s zijn allemaal voorbeelden van content. Het grote verschil met andere soorten copy is dat het hierbij niet gaat om aanzetten tot aankoop (niet te verwarren met de ‘call to action’, zoals het doorklikken naar meer artikelen, of het inschrijven voor een nieuwsbrief). Het gaat om het opbouwen van een relatie met de lezer. Door waardevolle content te delen, zet je jezelf neer als autoriteit en als iemand die oprecht waardevolle content wil delen.

En dat werkt. Niet alleen omdat het een opluchting is voor de lezer om niet gebombardeerd te worden met reclame, maar ook vooral omdat zij die content zullen waarderen, en daardoor gaan geloven in jouw merk.

Contentmarketing toepassen

De basis van contentmarketing is dat er regelmatig verse, waardevolle content op je platformen verschijnt. De makkelijkste manier om dit te doen is een blog te starten. Hierop kun je elke week nieuwe informatie delen, aanbevelingen doen en tips geven aan je lezers. Met elke blog wordt je website ‘dikker’ en relevanter. Daardoor wordt je website aantrekkelijker voor je lezers én voor de zoekmachines. En bonus: ieder artikel kun je talloze keren uitlichten op je social media.

Het sleutelwoord bij contentmarketing is regelmaat. Zorg ervoor dat je op een vaste dag (bijvoorbeeld elke woensdag) nieuwe content upload. Hierdoor weten je lezers wat ze kunnen verwachten. Dit doe je door van tevoren een contentplanning te maken, waarin je aangeeft welk artikel je wanneer online zet. Zo weet je altijd wat je wanneer kunt schrijven en delen.

Lees ook: Hoe maak je een contentplanning?

Contentmarketing of adverteren?

Dan blijft nog de vraag over: wat is het voordeel van contentmarketing ten opzichte van adverteren? Het vergt immers behoorlijk wat schrijfwerk en discipline, terwijl een advertentie plaatsen zo gebeurd is. Het antwoord is tweevoudig: contentmarketing heeft meer effect én is duurzamer dan adverteren. 

✔ Meer effect

Zoals hierboven beschreven, is contentmarketing niet gebaseerd op directe commerciële resultaten. Het stimuleert juist een goede relatie met je klanten. Dus terwijl een advertentie achteloos weggeklikt wordt, zorgt goede content ervoor dat ze je merk gaan waarderen en erin gaan geloven. 

✔ Duurzamer

Terwijl je advertentie verdwijnt als je stopt met betalen, blijft je content op je platform bestaan. En blijft het bezoekers naar je website trekken. Content is dus een investering die blijft uitbetalen.

 Deel jij al waardevolle content met je doelgroep?

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *