Hoe schoon is jouw website? | SEO checklist

Nu de zon zich weer af en toe laat zien en de eerste tulpenvelden rood, geel en roze kleuren, begint het bij veel mensen te kriebelen om hun huis even op te frissen. Een opgeruimd huis, en opgeruimd hoofd, enzo. Jij als ondernemer hebt een tweede huis: je website. En ook hierbij geldt: een ‘schone’ website levert betere resultaten op (lees: meer tevreden bezoekers). Is jouw website toe aan een lente schoonmaak? Hieronder deel ik mijn checklist om je website even goed op te frissen.

Lees ook: Hoe gebruik je SEO?

1. Oude artikelen

Als je website al wat langer bestaat, ligt er waarschijnlijk een schatkist aan informatie in je archief. Kijk eens goed naar wat je de afgelopen jaren allemaal gepubliceerd hebt, en wat dat voor resultaten opleverde. Zitten er artikelen bij die veel meer bezoekers trokken dan andere? Dan kun je hier vaak een ge-update versie van maken, om opnieuw lezers te trekken. Zijn er artikelen die het niet zo goed deden? Dan kun je hier wat aan schaven zodat ze alsnog goed gaan scoren.

2. Linkjes checken

Niets zo dodelijk voor je zoekresultaten als linkjes die niet werken. Daarom is het belangrijk om eens in de zoveel tijd te checken of alles nog werkt. Hiervoor gebruik ik een Google extensie genaamd Check My Links, die alle dode linkjes rood kleurt. Hiermee check je gemakkelijk al je pagina’s en kun je de linkjes die niet meer werken vervangen.

3. Metadata

Het komt vaak voor dat mensen een leuk artikel schrijven, enthousiast op ‘publish’ klikken en dan compleet vergeten de metadata in te vullen. Terwijl metadata juist ontzettend belangrijk is. Loop even langs al je pagina’s en posts om te kijken of het er netjes bij staat. Zo geef je heel gemakkelijk je CTR (click-through-rate) een boost.

4. SEO teksten

Scoren jouw pagina’s goed op de belangrijke zoekwoorden? Zo nee, dan is het handig om naar je teksten te kijken. Deze zijn dan waarschijnlijk nog niet geoptimaliseerd voor SEO. Meer weten over SEO? Hier vind je mijn 5 tips voor jouw website. Of huur een tekstschrijver in die het voor je doet. 

5. Customer journey

Mocht je het echt grondig willen aanpakken, kijk dan eens naar de customer journey van de lezer op jouw website. Van Google zoekresultaat tot aankoop; welke stappen moet de klant nemen? En op welke manieren wordt hij daartoe getriggerd? Probeer objectief naar je pagina-indeling, je menubalk, je linkjes en je teksten te kijken. Hoe kun je die verbeteren om je klanten optimaal te bedienen?

Klinkt het allemaal nog wat ingewikkeld, of heb je geen tijd voor een grondige schoonmaak? Ik help je graag. Maak hier een afspraak en ik doe de rest.

 

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *