Hoe maak je een contentplanning? | 5 stappen

Steeds meer bedrijven vertellen hun verhaal via contentmarketing. Een techniek waarbij ze regelmatig nieuwe, waardevolle content delen met hun doelgroep. Een ideale manier om potentiële klanten nieuwsgierig te maken, ze om te zetten naar betalende klanten en deze te verbinden met hun merk. Hoe pak je dat aan? Hoe zorg je ervoor dat je waardevolle content produceert, waar je doelgroep geen genoeg van krijgt? En hoe zorg je ervoor dat je in één sessie genoeg ideeën hebt voor een jaar aan blogartikelen? Lees snel verder voor mijn simpele, effectieve stappenplan voor jouw contentplanning.

Lees ook: Waarom een zakelijke blog onmisbaar is

1. Doelen stellen

Voordat je begint, is het handig om in kaart te brengen wat je met je content wilt bereiken. Wie is jouw doelgroep? Hoe ziet jouw ideale klant eruit en waar kun je die vinden? Een blog is vaak het voor de hand liggende medium om je verhaal te vertellen, maar denk eens na over andere kanalen. Is jouw doelgroep misschien veel beter te bereiken via social media? Deze zijn dan ook handig om in je planning te verwerken.  

Bedenk ook eens wat voor format het beste bij je doelgroep zou passen. Meestal bedenken we namelijk onderwerpen vanuit onze eigen interesses en verkoopdoelen. Je wilt graag vertellen over je product of dienst, over je visie en de waardes binnen je bedrijf. Draai dit eens om. Wat zijn de interesses en uitdagingen waar je doelgroep mee te maken heeft? En hoe kun je hierop inspelen? Wil je doelgroep bijvoorbeeld graag weten hoe iets werkt, dan kun je dit ze uitleggen. Zoeken ze manieren om zelf iets te doen, dan kun je ze hier tips en how-to’s voor geven. Je content hoeft niet alleen maar commercieel te zijn: het is juist fijn als je je lezer kan inspireren en informeren.

2. Brainstormen

Heb je je doelen op een rijtje gezet, dan ben je klaar voor de brainstormsessie. Zet alles op papier wat er in je hoofd op komt rondom de vraagstukken van jouw doelgroep. Wees creatief en houd de innerlijke criticus op afstand – geen idee is te gek, te duur of te moeilijk. Als het even kan, haal je er wat collega’s of teamgenoten bij om nog meer inspiratie op te doen. Schrijf ieder idee op een losse post-it en plak het aan de muur, zodat je een goed beeld krijgt van wat je wilt vertellen.

3. Orde scheppen

Nu er genoeg ideeën aan de muur hangen, is het tijd om hier structuur in aan te brengen. Probeer de losse ideeën te categoriseren in één of enkele thema’s. Let goed op: de thema’s moeten aansluiten bij je doelen. Past een idee niet in een thema? Misschien kun je er nog wat aan schaven om hier wel bij te passen, en anders moet hij helaas de prullenbak in. Nu wordt het ook tijd om die innerlijke criticus terug te halen. Zijn de ideeën uitvoerbaar? Zo niet, dan gaan die ook de prullenbak in. Zo houd je een muur over met een hele reeks aan goede, uitvoerbare ideeën binnen ieder thema.

4. Plannen

We zijn er nu echt bijna. Pak er een groot vel papier bij (of een aantal kleinere, natuurlijk) en verdeel deze in 12 vlakken; één vlak voor elke maand. Kijk goed naar je muur met ideeën en bedenk welk onderwerp goed bij welke maand zou passen. Ga je iets vertellen over terrasjes, dan doe je dat natuurlijk in de zomermaanden; iets over kaarsen past beter in het najaar, etc. Kijk ook eens naar feestdagen en andere belangrijke momenten in het jaar. Plak ieder onderwerp bij de maand waar hij bij hoort. Heb je meerdere thema’s? Probeer hier dan een beetje in af te wisselen, zodat er elke keer weer een verfrissend artikel op je website verschijnt.

5. Uitvoeren

Nu je je nooit meer hoeft af te vragen wat je deze week nou weer moet schrijven, kun je eenvoudig aan de slag met je onderwerpen. Het wordt nu zelfs mogelijk om een aantal artikelen vooruit te werken, zonder dat je in de knoei komt met je planning. Komt er ineens een leuk onderwerp voorbij waarop je wilt inhaken? Dan kijk je simpelweg of die binnen je thema past en kun je hier snel op reageren.

 

Liever een contentplanning laten maken? Maak een afspraak om samen te brainstormen, en ik doe met alle plezier de rest.

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *