Storytelling voor bedrijven

Mensen houden van verhalen. Een verhaal heeft meer effect op je gevoel en blijft je langer bij dan een reeks cijfers en rationele argumenten. Ook in de zakenwereld is een verhaal dus van groot belang. Een goede marketingcampagne heeft een goed verhaal nodig. Om mensen mee te raken. Ze te overtuigen. En ze binnen te halen. Maar dan komt nu de moeilijke vraag: Hoe schrijf je een goed verhaal?

Lees ook: hoe maak je een contentplanning?

1. Vind het verhaal dat bij je bedrijf past

Meestal kun je wel vertellen wat je doet, maar niet zo goed waarom. Ga voor een goed verhaal op zoek naar de ‘why’ van je bedrijf (zie ook: hoe schrijf je een overtuigende tekst). Waarom doe je het werk dat je doet? En dan gaat het niet om het maken van winst, producten of diensten. Het gaat om de mensen die je ermee helpt. Wees eerlijk en kijk goed naar de kernwaarden van het bedrijf. Waar werken jullie aan? Voor wie? Dat kun je duidelijk maken door middel van storytelling.

Voorbeeld: Apple
Apple verkoopt geen smartphones (what); ze verkopen de toekomst (why). Het idee dat de wereld aan je voeten ligt, en alle mogelijkheden open staan. 

2. Betrek de consument bij het verhaal

Om iemand op een emotioneel niveau te kunnen raken, moet je die persoon betrekken bij je merk. Dit doe je door middel van de hoofdpersoon in het verhaal. De consument moet zich kunnen inleven en zich herkennen in die hoofdpersoon. Zorg dus dat je hoofdpersoon iemand is die aansluit bij je doelgroep. Een mooie manier om dat te doen is door gebruik te maken van klantverhalen. Laat je klant vertellen hoe hij geholpen is door jouw product of dienst. 

Voorbeeld: IKEA
Bij de campagne van IKEA is een serie YouTube filmpjes opgenomen, waarin klanten vertellen hoe IKEA ze heeft geholpen. Ook hier is niet te zien wat IKEA verkoopt (kastjes, bedden), maar waarom: om dit meisje de tienerkamer van haar dromen te geven. 

3. Zorg voor hoofdstukken die op elkaar aansluiten

Een marketingcampagne kun je het beste vergelijken met een boek. De verschillende hoofdstukken (de verschillende reclame-uitingen, de lay-out van de website, de klantervaring) moeten allemaal op elkaar aansluiten. Ontbreekt er een hoofdstuk, dan is het verhaal zoek. Zorg daarom bij elk communicatiemiddel voor een nieuwe invalshoek die aansluit op het grote verhaal.

Voorbeeld: Unox
Bij Unox denk je aan warme soep op een winterdag. En rookworst bij de stamppot als het regent. Waarom? Omdat al hun uitingen hierop gevestigd zijn. De reclames, verpakkingen, de Unox muts, en zelfs de nieuwjaarsduik gaan over het trotseren van de kou, met als beloning een dampende kom Unox. Allemaal hoofdstukken die naadloos op elkaar aansluiten.

Wat is jouw verhaal?

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *