Wat is copywriting?

Om gelijk het antwoord te geven: copywriting is een vorm van tekstschrijven. Een copywriter is dus altijd een tekstschrijver. Een tekstschrijver daarentegen is niet altijd een copywriter. Hieronder leg ik uit wat nou het verschil is tussen copy en ‘gewone’ tekst, welke soorten copy er zijn en wat een (goede) copywriter doet. 

Wat is copy?

Copy is meer dan alleen pakkende teksten. Goede copy is niet alleen helder en soepel geschreven, maar bereikt ook een bepaald doel. Bijvoorbeeld de lezer een aankoop te laten doen, zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of verder te klikken naar meer informatie. Bij het schrijven van copy combineer je daarom taalkennis met marketing en een stukje psychologie om de lezer niet alleen te overtuigen, maar ook aan te zetten tot actie.

Lees ook: Hoe kies je een goede tekstschrijver?

Verschillende soorten copy

Er bestaan heel veel verschillende soorten copy. Zo heb je short copy, zoals advertentieteksten, korte webteksten en slagzinnen. Short copy heeft vaak als doel om de lezer te ‘triggeren’; de interesse te wekken zodat ze meer willen weten. Vervolgens komt er vaak long copy in het spel, zoals achtergrondartikelen, blogs en brochures. Vaak is het doel hiervan om de lezer meer te vertellen over het merk of te overtuigen van een bepaald idee.
Hoewel copy kan verschillen van lengte en doel, hebben alle soorten één ding gemeen: ze hebben relevante inhoud die gericht is op de gebruikersintentie. Het gaat allemaal om de lezer, en wat deze uit de tekst weet te halen. Alleen dan zal hij/zij luisteren naar je verhaal, en daadwerkelijk over gaan tot actie.

Wat doet een copywriter?

Van een goede copywriter kun je meer verwachten dan alleen het schrijven van soepele zinnen. Bij ieder project komt in ieder geval ook de nodige research kijken. Ze verdiept zich in jouw vakgebied, om, aan de hand van jouw input, de tekst van de juiste inhoud te voorzien. Ze kijkt met een frisse blik naar je product en je doelgroep en weet die twee met elkaar te verbinden. Ze luistert naar jouw verhaal en bedenkt hier een creatief concept omheen. Vervolgens komt ze met een contentstrategie; een bondig plan van aanpak of een complete content kalender. En dan komen die soepele zinnen er zo uit rollen.

Op zoek naar een goede copywriter? Lees hier meer over mij of vraag direct een offerte aan.

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *