Hoe gebruik je SEO? 5 tips voor je website

Waar je het als ondernemer vroeger moest hebben van mond-tot-mond reclame en eventueel van een flyer in de bus, is onze grootste vriend tegenwoordig Google. De meeste opdrachtgevers gaan immers via het internet op zoek naar iemand die hun klus zal uitvoeren. Als ze dan via Google gaan zoeken, komen ze meestal niet verder dan de eerste pagina. Op die eerste pagina staan dan ook nog eens zeven(!) betaalde advertenties, waar je als kleine ondernemer niet aan wilt beginnen. Wat je dus wilt bemachtigen is één van de 10 ‘natuurlijke’ plekken op de eerste resultatenpagina. Hoe doe je dat?

Als je een eigen website hebt (of gaat maken), heb je vast weleens gehoord van SEO. Deze afkorting staat voor Search Engine Optimalization, oftewel ‘hoe komt jouw website op de eerste resultatenpagina van Google’. Niet te verwarren met SEA, wat inhoudt dat je betaalt voor advertenties. We gaan het dus hebben over gratis manieren om je positie in de zoekmachines te verhogen. Lees snel verder voor 5 SEO-tips.

Lees ook: SEO checklist

1. Zoekwoorden zijn je vrienden

Als je via Google gaat zoeken, dan gebruik je zoekwoorden (keywords). Als je wilt dat jouw website via deze zoekwoorden gevonden wordt, moeten die woorden (regelmatig) voorkomen op je website. Doe een klein onderzoekje naar welke zoekwoorden mensen gebruiken om ondernemers zoals jij te vinden, via bijvoorbeeld de keywordplanner van Google zelf (helaas niet meer gratis te gebruiken) of een zoekwoord tool zoals https://kwfinder.com/#. Daarna zorg je dat je die zoekwoorden gebruikt in de teksten op je website. Kijk wel uit voor onleesbare teksten met alleen maar zoekwoorden, want daar knappen niet alleen je lezers, maar ook Google op af.

2. Google houdt niet van ‘dunne’ websites

Zorg dat je veel content hebt. Om even als voorbeeld naar deze website te kijken: toen Goed Verhaal begon in november 2016, was dit slechts een portfolio website. In januari is daar deze blog aan toegevoegd, niet alleen om te laten zien waar ik voor sta, maar ook om de website ‘dikker’ te maken. Hoe meer inhoud je website heeft, hoe beter je gevonden kan worden door Google. Overweeg daarom om bijvoorbeeld een blog toe te voegen aan je website.

3. Link building is bouwen aan je Google positie

Als er door andere websites naar jou gelinkt wordt, krijg je niet alleen meer bezoekers vanaf die platformen, maar denkt Google ook dat je populair bent, en krijg je daardoor een hogere ranking. Probeer dus jouw links op andere websites te krijgen. De makkelijkste manier is door je aan te melden bij startpagina’s en andere overzichtswebsites. Denk ook aan het aanmelden van je bedrijf bij Google Maps, zodat je op de kaart te vinden bent. En binnen je eigen website kun je linken naar andere pagina’s of artikelen. Zolang het relevant is, vinden niet alleen je eigen bezoekers dat leuk, maar Google ook.

4. Google ziet je pas nadat je door anderen gevonden bent

Wat ik hiermee bedoel, is dat je website eerst aanwezig moet zijn op andere platformen. Niet alleen het feit dat er veel links naar je website verwijzen, maar ook dat er veel mensen op klikken is belangrijk voor Google. Hier komen sociale media bij kijken. Zorg dat je links naar je website op Twitter, Facebook en andere sociale media plaatst, zodat mensen je daar kunnen vinden. Verzamel likes, shares en retweets alsof het goud is. Hoe meer kliks, hoe hoger je Google ranking.

5. Je Google ranking is niet je enige doel

Bij het schrijven voor SEO kan het voorkomen dat je je zo focust op de trucjes en de zoekresultaten, dat je het eigenlijke doel uit het oog verliest. Houd in je achterhoofd dat je website gelezen wordt door mensen, en dat die niet alleen maar zoekwoorden en linkjes willen zien, maar juist een prettige ervaring willen hebben. Zorg dat je lezers kunnen vinden wat ze zoeken, en dat je website een goed gevoel geeft. Dit kan je op veel manieren bereiken, maar houd het vooral simpel.

 

Wat is jouw tip voor SEO? Laat het weten in een reactie ?

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *