Hoe schrijf je een overtuigende tekst? | 4 tips

Overtuigende teksten zijn belangrijk in veel situaties (lees: gezondheidscampagnes, verkiezingen, etc.), maar ook voor ondernemers zijn ze onmisbaar. Ze zijn niet slechts een onderdeel van je marketing; ze zijn de kern. Jouw verhaal trekt potentiële klanten aan, verandert ze in klanten, dan in blijvende klanten en tot slot in ambassadeurs van je merk. Niet geheel onbelangrijk dus. Nog niet helemaal thuis in de overtuigende tekst? Met deze vier tips overtuig jij iedere lezer.

Lees ook: Storytelling voor bedrijven

1. De titel

Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van een overtuigende tekst. Als lezers bij de titel al afhaken, zullen ze die ijzersterke argumenten nooit lezen. Wat je tegenwoordig veel ziet op sociale media, is zogenaamde ‘click-bait’ (klikaas): sensationele koppen met woorden zoals “je gelooft nooit wat…”, die ervoor moeten zorgen dat je erop klikt. Wat je hiervan kunt leren is dat je mensen nieuwsgierig kunt maken met de titel. Maak het spannend, maar maak het niet te bont (daar raak je ook lezers mee kwijt).

2. Het waarom

Simon Sinek, auteur van het boek Start With Why, heeft onderzocht hoe de meest succesvolle bedrijven communiceren naar de buitenwereld. Volgens hem moet je mensen niet overtuigen met WAT je doet, of HOE je het doet, maar WAAROM je het doet.

“People don’t buy what you do, they buy why you do it” – Simon Sinek

Als je een product wilt verkopen, begin dan met waarom de lezer niet meer zonder het product zou kunnen leven. Als je iemand wilt overtuigen, begin dan met de problemen waar de lezer (of de rest van de wereld) mee kampt en introduceer daarna de oplossing.

Bekijk hier de TED Talk van Simon Sinek:

3. Emotie

Nu dat je rationeel gezien een goed opgebouwde argumentatie hebt, is het tijd om naar je taalgebruik te kijken. De juiste woorden kunnen je lezer namelijk precies raken waar je ze wilt raken: bij hun gevoel. Speel met bijvoeglijke naamwoorden, beeldspraak en stijlfiguren om het passende gevoel op te roepen bij je lezer.

Laat in je tekst niet alleen aantallen zien (“Het totaalaantal tot nu geïdentificeerde slachtoffers bedraagt 251”) maar ook persoonlijke details en verhalen (“Het echtpaar laat een zoon van 10 en een dochter van 8 jaar oud achter”). Met zo’n persoonlijk detail krijgt je lezer een concrete indruk van wat je betoogt, en dat blijft veel langer hangen dan de genoemde aantallen.

4. Call-to-action

Een call-to-action, oftewel aanzet tot actie, is waar de tekst uiteindelijk om draait. Je wilt iets bereiken met de tekst: bijvoorbeeld dat de lezer een donatie doet aan een goed doel of dat hij/zij jouw product koopt. Gebruik hiervoor een imperatief, zoals “doneer nu 2 euro”, of “bestel direct”. Door aan te geven dat het ‘nu’ moet gebeuren, geef je de lezer een gevoel van urgentie, waardoor hij/zij sneller op de call-to-action zal klikken. Let hierbij wel op dat je het niet overdrijft (“voordat het te laat is!”).

Tot slot: gebruik in een link nooit de tekst “Klik hier”. Iedereen weet hoe een link eruit ziet en dat het de bedoeling is dat je erop klikt. Beschrijf daarom liever waar de link naartoe gaat: “Lees hier de voorwaarden” of “Meld je aan voor de nieuwsbrief”.

 

Succes!

One thought to “Hoe schrijf je een overtuigende tekst? | 4 tips”

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *